Als je snel wilt nagaan of een Duitse webshop zijn producten ook naar jou, dus naar een Nederlands adres levert, kun je de volgende stappen ondernemen.
1. Check altijd vooraf of er van de betreffende Duitse online winkel ook een Nederlandse variant bestaat. Vaak volstaat het veranderen van de toevoeging www.webshop.de in www.webshop.nl. Soms kun je in het menu van de pagina een ander land aanklikken.
2. Snelste methode: een proefartikel in de winkelwagen leggen en registreren als nieuwe klant zonder aan het eind de bevestigingsbutton te drukken. In het dropdownmenu bij “Land” staan de keuzemogelijkheden. Als hier bijvoorbeeld alleen maar Deutschland en Österreich staat, is het niet mogelijk een Nederlands bezorgadres in te voeren. Soms kun je wel Niederlande aanklikken, maar dan verschijnt er een mededeling waarin je vriendelijk verzocht wordt de Nederlandse webwinkel op te zoeken voor je bestelling. Als je gewoon zonder problemen Niederlande kunt aanklikken, is er geen probleem. Uiteraard moet je dan nog wel goed kijken met welke verzendkosten je te maken gaat krijgen.
3. De tweede manier om uit te vinden of er ook naar Nederland geleverd wordt, is door de informatie over verzendkosten (Versand) na te lezen. Als er alleen binnen Duitsland geleverd wordt, is dit de plaats waar dat vermeld staat.
4. Soms staat de informatie over leveringen aan het buitenland apart vermeld onder de veelgestelde vragen (FAQ of Häufige Fragen) of de service pagina (Service, Hilfe).
5. Je kan het ook vaak nalezen in de algemene voorwaarden (Allgemeine Geschäftsbedingungen of AGB), alleen staat het hier vaak op een droge, juridisch geformuleere wijze verstopt binnen tientallen andere bepalingen. Het is dus niet makkelijk te vinden en te begrijpen. En als je er al wijzer van wordt, moet je vaak toch nog apart op zoek naar de exacte kosten.
6. Bellen. Duitse webshops zijn naar mijn smaak klantvriendelijker dan Nederlandse, daar waar het gaat om bereikbaarheid en transparantie. Er staat vrijwel altijd een service telefoonnummer vermeld op de site en zo niet, of mocht dat een nummer zijn dat je alleen binnen Duitsland kunt bereiken, kun je altijd een telefoonnummer vinden onder Impressum (=colofon). Onder het menupunt Impressum is de persoon of de firma te vinden die verantwoordelijk is voor de inhoud van de website. Hier moeten ook altijd contactgegevens vermeld staan. Elke Duitse website móét over een Impressum beschikken die vanaf elke pagina bereikbaar is, zo niet, beweegt zich de webmaster op verboden terrein en weet je zeker, dat je niet met een betrouwbare webwinkel te maken hebt.
Hallo, het lukt mij maar niet om een pullover te kopen van een Duits merk ( Liebeskind ) omdat ik geen creditcard heb, ik zou graag met Paypal, Idal of factuur betalen, heeft iemand hier tips voor hoe ik toch mijn zo graag gewenste trui kan kopen?
Terwijl Duitsland vlak om de hoek gelegen is vanuit Nijmegen komende, hooguit 10km verderop.
Hallo ….
Dank voor je inzet om ons te helpen in Duitsland.
Ik woon zelf in Nijmegen.
Prima site. Maar ik heb een vraag
Voor het eerst een paar deodorantbussen besteld in Duitsland per internet.
Alles gaat goed behalve als ik wil betalen. Dan gaat er iets fout en accepteren ze me niet.
Doe ik iets niet goed of is dit een probleem met internet bestellingen in Duitsland.
Groeten
Puck (mannelijk geslacht)
Hallo Puck, dat kan verschillende oorzaken hebben. Ten eerste kan het zo zijn, dat de betreffende webshop alleen binnen Duitsland levert. Verder is het ook vaak zo, dat buitenlandse klanten andere betalingsmogelijkheden aangeboden worden dan Duitse klanten. Het is geen algemeen probleem van Duitse webshops, want dan zou hier niemand iets verdienen met zijn shop. Ik zou zeker nog eens de algemene service informatie over ‘Zahlung’ en ‘Lieferung’ nalezen om te checken of je überhaupt vanuit Nederland kunt bestellen. Succes!